Etiketter

onsdag 7 mars 2012

kokande vatten

Hjalmar Åkerström 7b


syfte=Att undersöka hur hur vatten kokar upp.


matrial=Trefot, gasbrännare, bägare, termometer,slang, gasuttag, h20-200ml, stålnät, tidtagare, mätningsrör.


utförande=Man tog fram alla grejer. Man hällde i vattnet i bägaren.


 Sen ställde man upp trefoten med metallnätet på varpå man satte på bägaren på nätet. Sen började man med att att starta gasbrännaren och sen uttaget. Man satte i termometen i vattnet och mätte nollpunkten innan jag satte den under lågan. Sen mätte jag varje minut och såg hur mycket den hade stigit. Man slutade när man fick samma temperatur tre gånger i rad.


resultat=tabeller och diagram snart framme


Slutsats=Vatten började koka vid ugngifär hundra grader vi hade inte en så precis termometer så därför  blev det en lite felkälla där. Jag vet inte riktigt mer vad jag sak ta för mer för slutats men jag visste redan att det kokar för att molekylerna vill röra på sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar