Etiketter

fredag 17 maj 2013

min måltid


Planering min rätt Jag börjar med att sätta igång ugnen på lagom värme. Jag sätter igång vatten till potatisen som jag skalar tillsammans med roroten Sen kokar jag potatisen och moroten som jag skurit i skivor. Jag sjuder dem i tio min. Jag skalar och hackar löken. Jag värmer matfett. Bryner färs. Läger till lite kryddor och tomatpure. Tar en form som jag lägger allting i och sen sätter i ugnen en stund. Sen tar jag på ost som jag har rivit under tiden gratängen var i ugnen och sen lägger jag på det och så får det var inne till osten har fått fin färg.


http:// blandfärs-det finns protein i nötkött vilket gr så att man kan bygga upp muskler. Det bygger också upp ben i kroppen. 480 gram blandfärs kostar 109 kronor vilket gör att mina 150 gram kostar cirka 34 kronor det kändes inte som det blev så jätte mycket pengar. Jag tror det var från sverige och från frigående djur.

Potatis-Potaisen ger en ganska mycket energi så att man orkar göra alla saker bättre.

Miljö-Min måltid har mycket rotfrukter vilka kan odlas i sverige så att man inte måste exportera vilket då skulle släppa ut mycket. Köttet var krav märkt så det var bra för miljön, jag vet inte riktigt var det kommer från. Potatis och morötter är också bra för de är bra denna årstiden.

ekonomi-Det är bra att jag har mycket grönsaker och inte mycket kött vilket gör det bättre. Min rätt var inte så dyr cirka 45 kronor så det var ganska bra. Det var mest kötet som fick upp priset på min måltid. Jag tror mina kryddor var ganska billiga.

Hälsa-för hälsan var min måltid ganska bra för den innehöll många viktiga ämnensom är viktiga för att man ska orka. Det innehöl inte heller för mycket av något så att man fick mer än man behöver av t.e.x kött. Jag använde flytande margarin så det var bra så att en ådror inte blir uppdämda så att blodet förskoknas så att det blir mer trögflytande och man får blodproppar och om man får det i hjärnan kan man få en stroke och då går det ännu värre. Min rätt följde kostråden ganska bra öven om jag inte hade någon fisk.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar